ГДЗ Історія: Україна і світ 7 клас І.Д. Васильків, І.Л. Паршин, І.С. Димій (2024)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

Сторінка 33

1. Як ви поясните той факт, що, не вміючи читати, Карл Великий умів підписуватися?

Карл Великий, хоча й не вмів читати, але навчився ставити свій підпис. Він розумів важливість письмової фіксації документів для ефективного управління імперією. Тому імператор доклав зусиль, щоб навчитися підписуватися, хоча повноцінно читати й писати так і не навчився.
 

2. Чому франкське відродження VIII-IX ст. звуть Каролінзьким?

Франкське культурне відродження VIII-IX ст. називають Каролінзьким, бо воно відбувалося за правління династії Каролінгів, найвидатнішим представником якої був Карл Великий. Імператор всіляко сприяв розвитку освіти й культури. При його дворі виник гурток вчених, створювалися школи при монастирях, переписувалися античні рукописи. Тому закономірно, що відродження отримало назву на честь династії, яка його започаткувала.
 

3. Як ви гадаєте, чому Франкська імперія прагнула наслідувати античні традиції?

Франкська імперія прагнула спиратися на античну спадщину з кількох причин:

  1. Карл Великий бачив себе наступником римських імператорів, прагнув відродити велич і могутність Римської імперії. Наслідування античних зразків мало легітимізувати його владу.
  2. Античність розглядалася як “золота доба”, вершина культурних досягнень людства. Тому звернення до античної спадщини було природним для культурного відродження.
  3. Франки запозичили від Риму чимало елементів державного устрою, системи права. Продовження античних традицій полегшувало держане будівництво.

Отже, наслідування античності у Франкській імперії було зумовлене політичними, культурними та практичними міркуваннями.


Вправа “Подорож у часі”

Опишіть один день із життя мешканця імперії Карла Великого.

Уявімо один день із життя франкського селянина на ім’я Бертран, який живе у невеликому селі поблизу Парижа в імперії Карла Великого на початку IX століття.

Ранок

Бертран прокидається на світанку від співу півня. Він живе у дерев’яній хатині разом з дружиною Матильдою та трьома дітьми. Після швидкого сніданку, що складається з ячмінної каші та кислого молока, Бертран вирушає в поле. Сьогодні він має зорати ділянку під озимину.

День

Більшу частину дня Бертран проводить у полі за роботою. Він оре землю за допомогою дерев’яного плуга, в який запряжена пара волів. Робота важка і виснажлива. Опівдні Матильда приносить Бертрану обід – шматок черствого житнього хліба та сир.

Після обіду Бертран продовжує працювати. Йому треба встигнути засіяти поле до настання сезону дощів. Ближче до вечора він повертається додому.

Вечір

Увечері вся сім’я збирається за скромною вечерею, що складається з ячмінної юшки та овочів. Після вечері Бертран майструє новий табурет, бо старий зовсім розвалився. Матильда пряде вовну, а діти бавляться саморобними дерев’яними іграшками.

З настанням темряви Бертран з родиною вкладаються спати на солом’яних матрацах. Завтра на нього чекає новий день, сповнений клопіткої праці. Попри важке життя, Бертран вдячний Богу за мир і спокій, що панують у державі.

Підсумок

Отже, життя простого франкського селянина за часів Карла Великого було сповнене важкої фізичної праці. Більшість населення займалася сільським господарством, щоб прогодувати себе і сплатити податки. Побут був простим і невибагливим. Проте міцна імператорська влада забезпечувала відносний мир і стабільність, що було важливо для розвитку господарства.
 

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли __? Що __? Хто __? Де __? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат ___? Запропонуйте свої запитання в класі.

  • Коли відбулася битва при Пуатьє?
  • Що зробив Карл Мартел для зміцнення франкського війська?
  • Хто став засновником династії Каролінгів?
  • Де відбувалися основні походи Карла Великого?
  • Звідки ми можемо дізнатися про культурне відродження за часів Карла Великого?
  • Чому імперія Карла Великого розпалася невдовзі після його смерті?
  • Як було поділено імперію Карла Великого за Верденським договором?
  • Який результат мало правління Карла Великого для розвитку Європи?
     

2. Які факти із життя представників династії Каролінгів вас найбільше вразили. Чому?

Мене найбільше вразили такі факти про династію Каролінгів:

  • Карл Мартел зумів зупинити арабське завоювання Європи, розгромивши арабів у битві при Пуатьє. Це мало величезне значення для збереження християнської цивілізації.
  • Карл Великий провів 53 військові кампанії, значно розширивши територію своєї держави. Його імперія простягалася від Атлантики до Центральної Європи. Це свідчить про неабиякий військовий і державницький талант імператора.
  • Карл Великий, попри невміння читати, доклав значних зусиль для розвитку освіти і культури. Він заснував школу при своєму палаці, залучав освічених людей до двору. Це сприяло культурному відродженню, відомому як Каролінзьке Відродження.
     

3. Нанесіть на стрічку часу найважливіші події з історії Франкської імперії.

  • 732 – Битва при Пуатьє, перемога Карла Мартела над арабами;
  • 751 – Піпін Короткий стає королем франків, заснування династії Каролінгів;
  • 768 – Початок правління Карла Великого;
  • 800 – Карл Великий коронований імператором;
  • 814 – Смерть Карла Великого;
  • 843 – Верденський договір, поділ імперії на три частини.
     

4. Поміркуйте, чому Карла Великого називають «батьком Європи»

Карла Великого називають “батьком Європи” тому, що його діяльність значною мірою визначила подальший розвиток європейської цивілізації. Він сприяв поширенню християнства, створив ефективну систему управління, підтримував розвиток освіти і культури. Його імперія, хоч і недовговічна, стала прообразом середньовічної Європи. Поділ імперії на три частини заклав основи формування сучасних Франції, Німеччини та Італії.
 

5. Вправа «Генеалогічне дерево». Створіть родове дерево / схему династії Каролінгів.

Ось генеалогічне дерево династії Каролінгів:

Завдання № ст.33 - § 5. Імперія Карла Великого та її розпад - Розділ 1. Народження середньовічної Європи - ГДЗ Історія: Україна і світ 7 клас І.Д. Васильків, І.Л. Паршин, І.С. Димій 2024

Пояснення:

Карл Мартел вважається засновником династії, хоча сам він ще не був королем.

Його син Піпін Короткий став першим королем з династії Каролінгів у 751 році.

Найвидатнішим представником династії був Карл Великий, син Піпіна Короткого. Він значно розширив територію держави і був проголошений імператором у 800 році.

Син Карла Великого Людовик Благочестивий успадкував імперію після смерті батька у 814 році.

Після смерті Людовика у 840 році імперія була розділена між його синами за Верденським договором 843 року:

  • Лотар I став імператором і отримав Італію та землі вздовж Рейну і Рони
  • Людовик II Німецький став королем Східно-Франкського королівства (майбутньої Німеччини)
  • Карл II Лисий став королем Західно-Франкського королівства (майбутньої Франції)

Отже, це генеалогічне дерево показує три покоління правителів з династії Каролінгів, починаючи від Карла Мартела і закінчуючи поділом імперії між онуками Карла Великого.
 

6. Вправа «Гіпотеза». Запропонуйте власне судження, чому імперія Карла Великого розпалася майже відразу після його смерті.

На мою думку, імперія Карла Великого розпалася невдовзі після його смерті через такі причини:

  1. Імперія трималася на особистому авторитеті Карла Великого. Після його смерті не знайшлося правителя такого ж масштабу, який би зміг зберегти єдність величезної держави.
  2. Внутрішні протиріччя між різними частинами імперії. Вони мали свої політичні та економічні інтереси, які тяжіли до відокремлення.
  3. Напади вікінгів, угорців, арабів послаблювали імперію, змушували зосереджуватись на обороні окремих регіонів.
  4. Розвиток феодальних відносин вів до посилення місцевої знаті та послаблення центральної влади імператора.
  5. Суперечки між нащадками Карла Великого, поділ імперії між ними за Верденським договором 843 року остаточно закріпили розпад імперії на окремі королівства.

Інші вправи: