ГДЗ Історія: Україна і світ 7 клас І.Д. Васильків, І.Л. Паршин, І.С. Димій (2024)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

Сторінка 40

1. Які галузі науки активно розвивались у Візантійській імперії?

У Візантійській імперії активно розвивалися такі галузі науки:

  • Філософія і богослов’я;
  • Математика (зокрема, Лев Математик заклав основи алгебри і механіки);
  • Астрономія;
  • Медицина (розпізнавання і лікування хвороб);
  • Військова справа (наприклад, використання “грецького вогню” у флоті).
     

2. Перелічіть найбільші досягнення візантійської культури.

  • Створення слов’янської абетки “кирилиці” святими Кирилом і Мефодієм та переклад Святого Письма на слов’янську мову.
  • Розвиток архітектури, зокрема будівництво величних церков-базилік, таких як собор Святої Софії в Константинополі.
  • Мистецтво мозаїки і фрескового живопису в храмах. Візантійські мозаїки були яскравими, багатобарвними, складними за композицією.
  • Написання історичних праць видатними істориками, такими як Прокопій Кесарійський, Анна Комніна. Ці твори є цінними джерелами з історії Візантії та сусідніх народів.
  • Розвиток книжкової мініатюри – малюнків, що прикрашали рукописні книги. Вони виконувалися з великою майстерністю.
  • Написання “житій святих” – біографій визначних релігійних діячів, що мали повчальний характер.
  • Збереження і розвиток античної спадщини в науці, літературі, філософії, праві. Візантія була центром освіченості в середньовічній Європі.
     

3. Визначте особливості архітектурних рішень, втілених при спорудженні церков-базилік.

  • Видовжена прямокутна форма, орієнтація по осі “схід-захід”;
  • Півкруглий виступ (апсида) у східній вівтарній частині;
  • Вхід із західного боку;
  • Величезний купол (як у соборі Св. Софії в Константинополі);
  • Багате оздоблення інтер’єру мозаїками, фресками, мармуром;
  • Продумане освітлення для створення особливої атмосфери.
     

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли __? Що __? Хто __? Де __? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат ___? Запропонуйте свої запитання в класі.

  • Коли відбувся поділ Римської імперії на Західну і Східну? (У 395 році);
  • Що таке “Кодекс Юстиніана”? (Збірник законів Візантійської імперії);
  • Хто створив слов’янську абетку “кирилицю”? (Святі Кирило і Мефодій);
  • Де розташовувався собор Святої Софії? (У Константинополі);
  • Чому період правління Македонської династії вважають часом піднесення Візантії? (Було впорядковано; престолонаслідування, посилено фінансову систему, реформовано адміністративний устрій, відвойовано території);
  • Як вплинуло іконоборство на Візантію у VIII ст.? (Ослабило імперію через внутрішню кризу і протистояння);
  • Який результат мало захоплення Константинополя турками в 1453 р.? (Припинення існування Візантійської імперії).
     

2. Який термін, на вашу думку, доцільніше використовувати для назви середньовічної держави із центром у Константинополі: Ромейська чи Візантійська імперія? Поясніть свої міркування.

На мою думку, доцільніше використовувати термін “Візантійська імперія”. Хоча самі мешканці називали себе ромеями, а державу – Ромейською імперією, але назва “Візантійська імперія” є загальноприйнятою в історичній науці. Вона походить від первісної назви столиці – Візантій, яку потім перейменували на Константинополь. Ця назва дозволяє чітко відрізнити середньовічну державу від античної Римської імперії.
 

3. Складіть ментальну мапу за матеріалом параграфа.

Ось ментальна мапа за матеріалом параграфа про Візантійську імперію:

Візантійська (Ромейська) імперія

  • Утворена в 395 р. після розпаду Римської імперії;
  • Столиця – Константинополь;
  • Територія: Балканський п-ів, Мала Азія, Єгипет, Сирія, Палестина, Месопотамія, Закавказзя, Середземноморські острови;
  • Країна міст – осередків торгівлі, культури, освіти.

Система влади

  • Імператор (василевс) – найвища влада;
  • Численні урядовці та могутнє військо;
  • Вплив християнської церкви.

Суспільство

  • Аристократія (родина імператора, “старі” та “нові” аристократи);
  • Чиновники, купці, лихварі;
  • Ремісники в гільдіях;
  • Вільні селяни;
  • Раби.

Правління Юстиніана І (527-565)

  • Мета – відродити велич імперії, посилити роль християнства;
  • “Кодекс Юстиніана” – збірник законів;
  • Будівництво фортець, доріг, водогонів;
  • Втрата володінь після смерті Юстиніана.

Піднесення і занепад

  • Македонська династія (867-1056) – період піднесення;
  • Династія Комнінів (1081-1185);
  • 1204 р. – захоплення Константинополя хрестоносцями;
  • 1453 р. – падіння Константинополя, завоювання турками.

Культура

  • Розвиток філософії, богослов’я, медицини, астрономії, математики;
  • Створення слов’янської абетки “кирилиці” Кирилом і Мефодієм;
  • Історичні твори Прокопія Кесарійського, Анни Комніної;
  • Архітектура: церкви-базиліки, собор Святої Софії в Константинополі;
  • Мозаїки, фрески.
     

4. Поміркуйте, у чому полягає особливість розвитку візантійської культури. Наведіть приклади.

Особливості розвитку візантійської культури:

  • Синтез античних традицій і християнства;
  • Розвиток богослов’я, філософії, точних і природничих наук;
  • Створення унікальних архітектурних споруд (базиліки, собор Св. Софії);
  • Розвиток іконопису, мозаїки, фрескового живопису;
  • Поширення візантійської культури на інші країни, особливо слов’янські.
     

5. Вправа «Дослідження». За допомогою додаткових джерел дізнайтеся, які території сучасної України входили до складу Візантійської імперії. Укладіть про них коротку інформаційну довідку.

До складу Візантійської імперії входили території Кримського півострова (зокрема місто Херсонес) та Північного Причорномор’я. Ці землі були важливими торговельними центрами і форпостами імперії. Через них відбувалися контакти з народами Східної Європи.

Херсонес

Місто Херсонес, розташоване на півдні Криму, було важливим культурним та торговельним центром. Воно слугувало спостережним пунктом за степами Північного Причорномор’я і було безпосередньо під владою Візантії з IV століття.
 

6. Вправа «Дебати». Проведіть «конференцію» з елементами дебатів на тему: «Візантія – наступниця Риму».

Аргументи на користь того, що Візантія була наступницею Риму:

  • Візантія зберегла римські традиції в праві, адміністративному устрої, культурі;
  • Візантійці вважали себе ромеями – римлянами, а свою державу – продовженням Римської імперії;
  • Візантія зберігала античну спадщину і передала її іншим народам.

Контраргументи:

  • Візантія мала свої особливості в етнічному складі, мові, релігії;
  • Візантійська держава і суспільство еволюціонували і набули власних рис, відмінних від античного Риму;
  • Візантія зазнала впливу східних цивілізацій і була синтезом античності, християнства і Сходу.

Інші вправи: