ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025) |
← Повернутися до розділів |
§ 1 | Вперед до § 2 |
Розв'язок:
§ 1. Людина в системі органічного світу. Науки, що вивчають організм людини
ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ
1. Поміркуй, чим відрізняється людина ХХІ століття н. е. від людини XXI століття до н.е. Чи стосуються ці відмінності тільки способу життя, чи й будови та роботи людського тіла? А якою буде людина через 2000 років?
Людина XXI століття н. е. відрізняється від людини XXI століття до н. е. насамперед способом життя – ми користуємося технологіями, медициною, транспортом, а давні люди займалися полюванням і землеробством. Будова тіла лишилася майже незмінною – органи працюють так само. Змінилися умови існування й тривалість життя. Через 2000 років люди можуть мати удосконалене здоров’я, генетичні зміни та тісніше поєднання з технікою.
2. Траплялися випадки виявлення в дикій природі дітей, які зростали поза людським суспільством разом із тваринами. Що вміли і не вміли такі діти? Чи змогли вони адаптуватися до життя в суспільстві так, як це описано у відомій книзі Редьярда Кіплінга «Мауглі»?
Дикі діти, яких знаходили в природі серед тварин, часто вміли ходити на четвереньках, полювати, виживати без одягу і їжі з магазину – тобто все, що допомагало вижити в дикій природі. Вони майже не мали мовних навичок, не розуміли соціальних правил, не вміли користуватися звичними для людей предметами. Повністю адаптуватися до життя в суспільстві їм було дуже складно – на відміну від Мауглі, який у казці легко вчився спілкуватися та жити серед людей, реальні діти часто так і залишалися ізольованими або потребували довгої реабілітації.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Які ознаки об’єднують людину: 1) з усіма хордовими; 2) з усіма ссавцями; 3) з приматами?
1) З усіма хордовими – наявність хорди (у людини в зародковому стані), нервової трубки на спинному боці, замкненої кровоносної системи, осьового скелета.
2) З усіма ссавцями – теплокровність, вигодовування дитинчат молоком, наявність волосяного покриву, діафрагми, живородіння.
3) З приматами – п’ятипалі кінцівки з добре розвиненим великим пальцем, нігті замість кігтів, складна будова головного мозку, розвинений зір і стереоскопічне бачення, соціальна поведінка.
2. Іноді предмет «Біологія людини» помилково називають «Анатомією». Переглянь зміст підручника і доведи, чому другий варіант неправильний.
"Анатомія" вивчає лише будову організму людини. А "Біологія людини" охоплює значно ширше коло питань: не тільки анатомію, а й фізіологію (функції організму), гігієну, генетику, онтогенез, еволюцію людини, її поведінку та здоровий спосіб життя. Тому називати курс тільки "Анатомією" неправильно – це лише одна з його складових.
3. Прочитай тексти (А, Б, В). Визнач, яка галузь біології людини стосується кожного з них.
А. Серце людини складається із 4 камер. Між передсердями і шлуночками містяться клапани.
Це анатомія (опис будови органів).
Б. Серце людини у спокої скорочується 60-80 разів за 1 хв. Під час фізичного навантаження ця частота збільшується.
Це фізіологія (вивчення функцій органів).
В. Під час тривалої роботи відстань від монітора до очей має бути близько 70 см. Кожні 40-50 хв потрібно робити перерву.
Це гігієна (практичні поради для збереження здоров’я).
4. Опиши зміни середніх показників зросту чоловіків і жінок упродовж XX століття. Порівняй показники зросту обох статей.
Упродовж XX століття середній зріст людей збільшився – відбулося явище акселерації (прискорення фізичного розвитку).
Чоловіки на початку століття мали середній зріст близько 165-168 см, а наприкінці – 175-178 см.
Жінки відповідно виросли від приблизно 155–158 см до 164-167 см.
У середньому чоловіки вищі за жінок на 10-12 см.
Збільшення зросту пов’язане з покращенням харчування, умов життя, медицини та гігієни.
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа.
-
Людина – частина органічного світу і належить до царства тварин, а саме до ряду ссавців.
-
Організм людини вивчають різні науки: анатомія, фізіологія, біохімія, генетика та медицина.
-
Кожна наука допомагає розуміти будову, функції та взаємозв’язки органів у тілі людини.
2. Закінчи одне з речень:
Я став більш обізнаним щодо того, як різні науки допомагають досліджувати організм людини.
Мене здивувало, що тіло людини складається з безлічі систем, які працюють узгоджено.
Я побачила зв'язок між будовою органів і їхніми функціями в життєдіяльності організму.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа? Як ти подолав/подолала труднощі?
Я зіткнувся з тим, що деякі терміни були складними для розуміння – наприклад, назви систем органів і наукові визначення. Щоб подолати труднощі, я перечитував текст кілька разів, робив короткі конспекти та шукав пояснення у додаткових джерелах і відео.
4. Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід,
Я зможу використати знання про організм людини та роботу його систем у повсякденному житті – щоб краще дбати про здоров’я, харчування та фізичну активність. Також ці знання допоможуть мені під час навчання з біології, виконання лабораторних робіт і підготовки до контрольних та самостійних завдань.