ГДЗ Всесвітня історія 8 клас О.І. Пометун, О.В. Дудар (2025)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

Якими були досягнення перших цивілізацій на американському континенті

Перші цивілізації Америки досягли значного розвитку в різних сферах:

  • Ольмеки створили ідеографічне письмо, календар, використовували знаки для запису цифр, мали розвинене землеробство та торгівлю, досягли високої майстерності в обробці каменю (збереглися величезні кам’яні голови та вівтарі), володіли імовірно знаннями з астрономії й медицини.
  • Майя розробили складну систему писемності, календар, займалися городництвом (вирощували томати, перець, ванілін, бавовник), були вправними ремісниками (різьблення по кришталю, виготовлення дзеркал зі слюди), мали розвинене мистецтво й архітектуру, а також зберегли унікальні релігійні та культурні традиції.
  • Ацтеки побудували велику імперію з розвиненою системою управління, створили штучні острови для землеробства (чинампи), вирощували різноманітні культури (кукурудза, квасоля, помідори), розвивали торгівлю, мали власний календар і писемність, а також зводили монументальні споруди.
  • Інки створили одну з найбільших імперій Південної Америки, збудували понад 20 тисяч кілометрів доріг, розвинули унікальну систему вузликового письма (кіпу), зводили складні кам’яні споруди (без використання заліза й колеса), вміли обробляти мідь, бронзу й свинець, ефективно організували управління завойованими територіями.

ДОСЛІДІТЬ

1. Розгляньте картосхеми. Які регіони Північної та Південної Америки заселяли представники й представниці розвинених цивілізацій? Які природні умови, на вашу думку, сприяли цьому розселенню? Поміркуйте, чому майя та ацтеки тільки вчилися виплавляти мідь і бронзу, а інки вже це вміли, до того ж успішно обробляли ще й свинець.

Розвинені цивілізації заселяли такі регіони:

  • Ольмеки, майя, ацтеки – території Центральної Америки, переважно сучасна Мексика, Гватемала, Беліз, Гондурас, частково Сальвадор.
  • Інки – західна частина Південної Америки, головно Анди: сучасне Перу, Болівія, Еквадор, частково Чилі та Аргентина.

Природні умови, які сприяли розселенню:

  • Родючі ґрунти, наявність річок, озер (наприклад, долина Мехіко для ацтеків, низовини та тропічні ліси для майя).
  • В Андах – терасове землеробство, велика кількість корисних копалин, особливо металів, різноманітні кліматичні зони, що дозволяло вирощувати різні культури.

Чому майя та ацтеки тільки вчилися виплавляти мідь і бронзу, а інки вже це вміли, до того ж обробляли свинець:

  • У Центральній Америці (де жили майя й ацтеки) було менше доступних родовищ металів, особливо свинцю, ніж в Андах.
  • В Андах (територія інків) було більше покладів міді, олова, свинцю, тому інки раніше почали й успішніше розвивали металургію.
  • Природні ресурси та досвід попередніх андських культур сприяли розвитку обробки металів у інків.

2. Розгляньте зображення ольмецьких пам’яток, які нині досліджують учені. Як ви вважаєте, чому досить важко вивчати давні культури та щось однозначно стверджувати про життя давніх народів? Про що, на вашу думку, може свідчити створення таких предметів?

Вивчати давні культури важко, бо збереглося дуже мало джерел: багато пам’яток зруйновано часом, війнами, природними катастрофами або людьми. Часто відсутні писемні свідчення, а ті, що є, можуть бути складними для розшифрування або неповними. Наприклад, багато текстів майя були знищено іспанськими завойовниками та церквою, тому сучасні вчені мають лише уривки інформації.

Створення таких предметів, як гігантська голова вояка чи керамічна посудина у формі птаха, свідчить про високий рівень ремесел, розвиток мистецтва, релігійних вірувань і суспільної організації. Великі кам’яні голови могли бути символами влади або важливими релігійними образами, а складна кераміка – ознакою розвиненої культури та уявлень про навколишній світ. Такі предмети говорять про те, що у давніх народів були свої унікальні традиції, вірування й уявлення про красу та владу.

ДОСЛІДІТЬ

Розгляньте фото майяолога Юрія Полюховича. Поміркуйте, які знання потрібні дослідникам та дослідницям давніх цивілізацій для того, щоб вивчати писемність, пам’ятки мистецтва, залишки жител.

Дослідникам потрібні знання з історії, археології, лінгвістики, мистецтвознавства, етнографії, а також географії.

ПОМІРКУЙТЕ

Порівняйте розвиток майя та ацтеків: визначте спільні та відмінні риси їхнього розвитку.

Спільні риси:

  • Обидві цивілізації мали розвинену писемність і календар.
  • Основою господарства було землеробство (вирощували кукурудзу, перець, бобові).
  • Велику роль відігравали релігія, жертвоприношення й складна міфологія.
  • Розвивали архітектуру, будували храми, піраміди, міста.
  • Існувала чітка соціальна ієрархія, влада належала верхівці суспільства.

Відмінні риси:

  • Майя формували незалежні міста-держави, а ацтеки створили централізовану імперію з центром у Теночтитлані.
  • Майя більше досягли в математиці, астрономії, писемності; їхня писемність була складнішою.
  • Ацтеки розвинули унікальну систему чинампів (штучних островів для землеробства).
  • У майя зберігалися традиції довше, навіть після іспанського завоювання, а ацтецька імперія була швидко зруйнована іспанцями.
  • Майя менше займалися завоюваннями, а ацтеки активно підкорювали сусідні народи та використовували військову силу для розширення своєї держави.

ПОМІРКУЙТЕ

Як ви вважаєте, чим умови життя в Південній Америці відрізнялися від умов життя на теренах сучасної Мексики?

Умови життя в Південній Америці (де жили інки) відрізнялися від Мексики (де жили майя й ацтеки) такими особливостями:

  • В Південній Америці основні землі інків знаходилися в Андах – це високогір’я з крутими схилами, різкими перепадами висот, холодним кліматом і обмеженими родючими землями. Тут потрібно було будувати тераси для землеробства, розвивати складну систему іригації, долати труднощі з пересуванням, тому інки зводили багато доріг і мостів.
  • У Мексиці (Центральна Америка) природні умови були більш сприятливими: теплий і вологий клімат, родючі рівнини, наявність річок та озер. Це дозволяло майя й ацтекам активно займатися землеробством, будувати міста на рівнинах або островах, вирощувати різноманітні культури без складних інженерних споруд.
  • В Андах було більше покладів металів, тому інки раніше й краще освоїли обробку міді, бронзи й свинцю. У Мексиці таких ресурсів було менше, тому металургія розвивалася повільніше.

ПЕРЕВІР СЕБЕ

1. Назви культури та цивілізації, які розвивалися в Америці до появи там європейців.

  • Ольмеки
  • Майя
  • Ацтеки
  • Інки

2. Покажи на карті місця розселення представників і представниць культур та цивілізацій, які розвивалися в Америці до появи там європейців.

  • Ольмеки – південь сучасної Мексики (область Табаско і Веракрус).
  • Майя – південна частина сучасної Мексики, Гватемала, Беліз, Гондурас, Сальвадор.
  • Ацтеки – центральна частина сучасної Мексики, долина Мехіко.
  • Інки – Анди, території сучасного Перу, Болівії, Еквадору, частково Чилі та Аргентини.

3. Схарактеризуй кількома реченнями рівень розвитку місцевого населення Америки.

Місцеве населення Америки до приходу європейців досягло високого рівня розвитку: створювали великі міста, розвивали землеробство, будували складні архітектурні споруди, мали писемність, календарі, знання з астрономії та медицини, розвинену ремісничу справу та систему управління.

4. Чи можна зберегти спадщину майя, ацтеків та інків у сучасному світі?

Так, спадщину цих цивілізацій можна зберегти, вивчаючи та охороняючи археологічні пам’ятки, підтримуючи традиції, мови та обряди нащадків, а також популяризуючи знання про ці культури в освіті та культурі.

5. Визнач спільні та відмінні риси в розвитку майя, ацтеків та інків.

Цивілізація Спільні риси Відмінні риси
Майя Мали писемність, календар, розвинене землеробство, складну соціальну структуру Існували у вигляді міст-держав, не створили єдиної імперії, розквіт раніше інших
Ацтеки Розвинене землеробство, календар, монументальна архітектура, соціальна ієрархія Створили централізовану імперію, відомі чинампами, жорстоке ставлення до підкорених народів
Інки Розвинене землеробство, складна соціальна організація, монументальна архітектура Мали вузликове письмо (кіпу), розвинену систему доріг, успішно обробляли метали, жили в Андах

Завдання № § 1 - Розділ 1. Великі географічні відкриття: зустріч цивілізацій. Зародження капіталістичних відносин - ГДЗ Всесвітня історія 8 клас О.І. Пометун, О.В. Дудар 2025

Інші вправи: