ГДЗ Географія 8 клас С.Г. Кобернік, Р.Р. Коваленко (2025) |
← Повернутися до розділів |
Назад до § 48 | § 49 | Вперед до § 50 |
Розв'язок:
§ 49. ЕТНІЧНИЙ СКЛАД НАСЕЛЕННЯ СВІТУ
ОЦІНЮЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ
1. Що таке етнос? Назвіть послідовно за часом формування етнічні групи людей.
Етнос – це історично сформована на певній території спільнота людей, що має спільну мову, культуру, самосвідомість і традиції.
Послідовність формування етнічних груп:
- Племена – ранні форми об’єднання людей за кровними та територіальними зв’язками.
- Племінні союзи – об’єднання кількох племен для оборони або спільної господарської діяльності.
- Народності – більш стійкі етнічні групи з розвиненою культурою та мовою.
- Нації – великі політичні та культурні спільноти, що здатні до самовизначення та створення держави.
2. Поясніть своїми словами зміст понять «нація», «народ», «національність».
- Нація – велика політико-етнічна спільнота людей, які об’єднані спільною історією, культурою, мовою і політичною організацією (держава).
- Народ – більш широка історико-культурна спільнота, яка не завжди має власну державу, але має спільні традиції та мову.
- Національність – приналежність людини до певної етнічної групи або нації; це формальне визначення громадянського та етнічного статусу.
3. Назвіть найбільші мовні сім’ї, гілки та групи. Знайдіть на тематичній карті ареали поширення найуживаніших мов, що належать до кожної з них.
Основні мовні сім’ї та приклади:
- Індоєвропейська
- Слов’янська: українська, російська, польська
- Романська: італійська, французька
- Германська: англійська, німецька
- Індоіранська: перська, хінді
- Угорська (Фінно-угорська гілка): угорська, фінська
- Тюркська: турецька, казахська, азербайджанська
Ареали:
Слов’янські мови поширені в Східній та Центральній Європі
- Романські – у Південній та Західній Європі.
- Германські – у Північній та Західній Європі.
- Тюркські – у Центральній Азії та частково у Східній Європі.
4. Поясніть причину того, що не всі мови країн-сусідок України ми можемо однаково добре розуміти за вимовою слів.
Хоча мови можуть бути спорідненими (наприклад, слов’янські), фонетика, наголос та лексика відрізняються.
Історичний розвиток, культурні контакти та запозичення вплинули на вимову та словниковий склад.
Наприклад, українці легше розуміють білоруську, ніж польську, через більш близьку лексику та фонетику.
5. Поміркуйте, чи існує пряма залежність між національним складом населення та політичною стабільністю в країні. Відповідь обґрунтуйте конкретними прикладами.
Пряма залежність не завжди існує. Політична стабільність залежить від державних інституцій, економіки, рівня життя та прав людини, а не лише від етнічного складу.
Приклади:
Швейцарія – багато національностей та мов, але політично стабільна.
Ірак – етнічна різноманітність, але політична нестабільність через конфлікти та слабкі інституції.
6. Оцініть значення різних за статусом мов для формування єдності націй та народів, міжетнічного спілкування та можливості людини реалізувати себе в сучасному світі.
Державна мова забезпечує єдність та спільну комунікацію всередині країни.
Мови меншин зберігають культурну самобутність та традиції етнічних груп.
Іноземні мови (наприклад, англійська) відкривають доступ до освіти, науки та міжнародної співпраці, допомагають самореалізації людини в глобальному світі.