ГДЗ Географія 8 клас В.М. Бойко, С.В. Міхелі (2025) |
← Повернутися до розділів |
Назад до § 37 | § 38 | Вперед до § 39 |
Розв'язок:
§ 38. СТЕПОВА ЗОНА
Пригадайте, якими є кліматичні показники у південній частині України.
У південній частині України клімат помірно континентальний, з теплим і сухим літом та м’якою зимою. Опадів випадає небагато (400–500 мм на рік), часто бувають посухи.
Які ґрунти формуються під степовою рослинністю?
Під степовою рослинністю формуються чорноземи — родючі ґрунти з високим вмістом гумусу, а на півдні з’являються каштанові та сірі ґрунти.
ПРАЦЮЄМО З КАРТОЮ
1. За фізичною картою України назвіть низовини і височини у межах степової зони.
Низовини: Причорноморська низовина, Придніпровська низовина.
Височини: Подільська височина, Придніпровська височина, Донецька височина.
2. Яку відмітку абсолютної висоти має найвища вершина степової зони?
Найвища вершина степової зони — Буг-Бузька височина, приблизно 323 м над рівнем моря.
Пригадайте, якими за походженням є такі форми рельєфу, як яри, балки, грязьові вулкани.
Яри та балки — ерозійного походження, утворилися внаслідок змивання ґрунту водою.
Грязьові вулкани — вулканічного (геологічного) походження, пов’язані з виходом газів і води на поверхню.
Поміркуйте, яке походження мають кургани-могили.
Кургани-могили — штучного походження, їх створювали люди в давнину для поховань.
Дізнайтеся, як утворюються степові блюдця.
Степові блюдця утворюються внаслідок поверхневого стоку та ерозії ґрунту, де земля просідає, створюючи заглиблення.
Пригадайте, які несприятливі атмосферні явища поширені в степовій зоні? Якої шкоди вони можуть завдати?
Суховії, посухи, пилові бурі, грози, шквали.
Шкода: пошкодження рослинності, зниження врожайності, ерозія ґрунтів, небезпека для тварин і людей.
Якими способами можна боротися з несприятливими атмосферними явищами?
- Лісосмуги та захисні посадки проти вітру.
- Орошувальні системи для зменшення посухи.
- Покращення агротехніки: мульчування ґрунту, сівозміни.
- Моніторинг погоди та попереджувальні заходи для населення та господарств.
ПРАЦЮЄМО З КАРТОЮ
1. Назвіть великі річки, нижні течії і гирла яких розташовані в степовій зоні.
Дніпро (низова течія), Дністер (низова течія), Південний Буг, Донець, Молочна, Берда, Інгунець.
Гирла цих річок розташовані у Чорному та Азовському морях.
2. Назвіть озера в межах степу. Пригадайте, як утворюються озера-лимани.
Озера: Сасик, Сиваш, Ялпуг, Кагул.
Лимани утворюються там, де морські затоки відділені піщаними косами, і вода частково солоніє через обмежений зв’язок із морем.
3. Поясніть, чому степова зона є найменш залісненою.
Невисокий рівень опадів, сухий клімат, вітрове пересихання ґрунту та історичне випасання худоби обмежили розвиток лісів.
4. Пригадайте, за яким показником степова дрохва є рекордсменом серед птахів України.
Степова дрохва — найшвидший наземний птах України, здатна розвивати швидкість до 70 км/год.
5. Пригадайте з уроків історії, які кочові народи населяли південні території України в давні часи. Яким був характер їхнього господарства?
Кочові народи: скіфи, гунни, кочові племена ранньої Залізної доби.
Характер господарства: кочове скотарство, полювання, обмежене землеробство.
6. Які географічні ознаки степової зони названо в поезії Ліни Костенко?
Великі відкриті простори («стел»), річки та озера («міраж кринички»), степові поселення («міраж осель»), птахи («сірий журавель»).
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Розкрийте взаємозв’язки клімату, ґрунтів, рослинності та тваринного світу на прикладі степової зони.
Сухий клімат → формує чорноземи та каштанові ґрунти → вони підтримують степову трав’яну рослинність → ця рослинність живить травоїдних тварин (козулі, ховрахи, степові птахи), які, у свою чергу, є їжею для хижаків (лисиць, орлів, соколів).
2. Які природно-заповідні території є в степовій зоні?
Асканія-Нова, «Чорноморський степ», «Дніпровсько-Тетерівський» заповідники.
Мета: охорона рідкісних степових рослин і тварин, відновлення природних ландшафтів.
3. Які несприятливі природні процеси спостерігаються у степах України? Запропонуйте заходи боротьби із цими процесами.
Процеси: ерозія ґрунтів, посухи, пилові бурі, випасання худоби, засолення ґрунтів.
Заходи боротьби: створення лісосмуг, зрошення, контроль над випасанням худоби, агротехнічні прийоми для збереження ґрунту (сівозміни, мульчування, обробіток ґрунту вздовж схилів).