ГДЗ Географія 8 клас В.М. Бойко, С.В. Міхелі (2025)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

§ 44. ПРИРОДНО-ЗАПОВІДНИЙ ФОНД УКРАЇНИ

Пригадайте, з якою метою створюють природоохоронні території.

Природоохоронні території створюють для збереження рідкісних видів тварин і рослин, унікальних ландшафтів, водних ресурсів та природних комплексів, а також для наукових досліджень і рекреації.

Які вам відомі природоохоронні території, створені в Україні?

Заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Опішнянський.

Національні природні парки: Синевир, Шацький, Свидовецький, Гомільшанські ліси.

Заказники: Кам’янська Січ, Куяльницький лиман, Березовий гай.

Ботанічні сади та пам’ятки природи: Київський ботанічний сад, Дніпровські плавні, озеро Синевир.

Які об’єкти природно-заповідного фонду є у вашій місцевості? Які компоненти природних комплексів там охороняють?

У більшості областей України є заказники, природні парки та пам’ятки природи.

Наприклад, у моїй місцевості є (назва місцевого природного парку або заказника, якщо відома), де охороняють лісові масиви, річкові екосистеми, рідкісні види рослин і тварин. Також звертають увагу на збереження ґрунтів і водних ресурсів.

Чи доводилося вам бувати на території природно-заповідних об’єктів? Розкажіть про свої враження.

Так, доводилося відвідувати (назва парку чи заповідника). Враження були дуже приємні: можна спостерігати дику природу, слухати пташиний спів, милуватися унікальними ландшафтами та чистим повітрям.

Особливо запам’яталися (конкретні елементи природи, наприклад озеро, ліс, водоспад, рідкісна тварина), що показує важливість збереження таких територій для майбутніх поколінь.

Порівняйте «показник заповідності» — частку природоохоронних територій — в Україні та інших країнах Європи.

В Україні природоохоронні території займають приблизно 6–7 % площі країни. Для порівняння, у багатьох країнах Європи цей показник значно вищий:

  • Швейцарія — близько 15 %;
  • Німеччина — близько 12 %;
  • Франція — понад 10 %.

Отже, Україна поки що має нижчий рівень заповідності, ніж більшість європейських країн, хоча існує тенденція до збільшення площ охоронюваних територій.

Назвіть компоненти природи, що їх руйнує чи знищує війна.

Війна руйнує багато природних компонентів:

  • Ліси та зелені насадження — через пожежі, обстріли, вирубку;
  • Ґрунти — забруднення вибуховими речовинами, ерозія;
  • Води — забруднення річок, озер, ґрунтових вод;
  • Флору та фауну — загибель тварин, знищення рідкісних видів;
  • Повітря — забруднення димом, хімікатами, пилом;
  • Ландшафти — руйнування природних форм рельєфу та екосистем.

Ці втрати негативно впливають на екологічну рівновагу і здоров’я людей.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. З якою метою формують національну екологічну мережу?

Національну екологічну мережу формують для збереження біологічного різноманіття, підтримання екологічної рівноваги та сталого розвитку територій. Вона поєднує природоохоронні території та території, придатні для відновлення природних комплексів, створюючи єдину систему «зелених коридорів».

2. Що таке природно-заповідний фонд? Які об’єкти він охоплює?

Природно-заповідний фонд (ПЗФ) — це сукупність природоохоронних територій і об’єктів, створених для збереження природних комплексів, рідкісних видів флори та фауни, ландшафтів і природних ресурсів.

До його об’єктів належать:

  • Заповідники (державні та біосферні);
  • Національні природні парки;
  • Заказники (природні, комплексні, ботанічні, орнітологічні);
  • Пам’ятки природи;
  • Ботанічні та зоологічні сади, дендрологічні парки;
  • Природні парки місцевого значення.

3. Чи відомо вам щось про Смарагдову мережу України?

Смарагдова мережа — це екологічна мережа охоронюваних територій Європи, яку Україна впроваджує для збереження рідкісних та зникаючих видів і їхніх природних оселищ.

Вона охоплює:

  • Національні природні парки;
  • Заповідники;
  • Заказники та інші природоохоронні території, що є важливими для міграційних шляхів тварин, охорони біорізноманіття та підтримання екологічних коридорів.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ для самоконтролю навчальних досягнень

1. Де на території України випадає найбільша кількість опадів за рік?

Б — у гірських районах Криму

2. Для якого регіону України характерний субтропічний клімат середземноморського типу?

В — Південний берег Криму

3. Яке живлення НЕ характерне для річок України?

В — льодовикове

4. Яка з одиниць фізико-географічного районування є азональною?

А — географічний пояс

5. Назвіть ландшафти, що займають в Україні найбільшу площу.

Б — лісостепові

6. Розташуйте послідовно за зростанням континентальності клімату області України,починаючи з найменш континентальної:

Г — Рівненська А — Київська → В — Полтавська → Б — Луганська

7. Розташуйте послідовно за загальною довжиною річки, починаючи з найдовшої:

В — Дніпро → Г — Дунай → Б — Південний Буг → А — Салгир

8. Розташуйте послідовно з півночі на південь типи ґрунтів, що поширені в Україні:

В — дерново-підзолисті → Г — чорноземи → Б — сірі лісові → А — каштанові

10. Установіть відповідність між озерами та походженням їхніх улоговин:

1В — Світязь — льодовикове
2Г — Бребенескул — карстове
3Б — Ялпуг — загатне
4А — Синевир — вулканічне

11. Установіть відповідність між природними комплексами і характерними представниками тваринного світу:

1Г — лісова зона — лось, вовк, лисиця, куниця, бобер, тетерук
2Б — степова зона — ховрах, бабак, тушканчик, дрохва, перепілка
3Д — Українські Карпати — козуля, рись, дикий кіт, саламандра, тритон
4А — Кримські гори — муфлон, куниця, гриф чорний, леопардовий полоз