ГДЗ Українська література 10 клас О.М. Авраменко, В.І. Пахаренко (2018)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

10. Які ознаки неоромантизму властиві драмі-феєрії «Лісова пісня»?

На думку дослідників творчості поетеси, у драмі «Лісова пісня» Леся Українка удосконалює модель неоромантичного сприйняття світу з виразним забарвленням індивідуалізму Ніцше. Питання про гармонію людського буття набирає у творі найбільшого напруження. Леся Українка майже у всіх творах торкалася цієї проблеми, але в «Лісовій пісні» вона сягнула апогею. Людське існування постає з точки зору лісових мешканців, тобто суспільне життя оцінюється в якомусь іншому вимірі, через міфологізацію звичних фактів і явищ. Форма міфу, його риси переосмислюються, переконструйовуються в контексті модерністської конвенції язичницьких культів і символів, але це не означає повернення до первісної міфології. Авторське бачення відчувається не лише в сюжеті, а й у всій системі персонажів.

Леся Українка, намагаючись охарактеризувати неоромантичне начало в українській літературі, не згадує про питання пошуків ідеалу. Проте у її художніх творах можна простежити наявність цієї проблеми.

Адже в «Лісовій пісні» також наявне прагнення відшукати ідеал, який полягає у звільненні від будь-якої неволі. Вустами головної героїні Мавки проголошується визначальна роль свободи: «Ну, як-таки, щоб воля – та пропала? // Се так колись і вітер пропаде!».

Неоромантичного характеру набуває у творі протистояння світу природи й людського світу, вічне протистояння митця й оточення тощо. Лукаш має музичні здібності – він чудово грає на сопілці, але свій талант швидко забуває за буденними господарськими турботами.

Наслідком цієї зради (зради Мавки, свого таланту і себе самого) є духовна й фізична загибель героя. Лукаш не може «своїм життям до себе дорівнятись».

Варто також відзначити і вагому роль символу в канві творів. Власне, визначна роль символу у романтичному творі простежується ще з часів зародження німецького романтизму, і ця провідна роль згодом давала підстави для ототожнення «нового» романтизму (неоромантизму) та символізму.

Отже, на мою думку, проблема свободи й боротьби за свободу (духу, соціальну, національну тощо), віри в себе, свою перемогу є наскрізними для неоромантичної творчості Лесі Українки, а в драмі-феєрії «Лісова пісня» це проявляється в домінуванні мотивів життєствердження, прагненні діяти, волі, нескореності, уславленні сили духу, що знаходить своє відображення в системі образів-символів.

Наприклад, Мавка бореться за внутрішню свободу, духовне визволення, шукає власне призначення, власну сутність і знаходить перемогу в цій боротьбі. Демонструючи гідність, вона говорить: «Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає».

Тобто, Мавка як істота фантастичного світу має бути безсмертною. Щоправда, вона втрачає тіло, але здобуває безсмертну душу.

Інші вправи: