ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

§ 3. Рівні організації організму людини. Різноманітність клітин

TPEHУЙСЯ ДУМАТИ

1. Науковці здавна докладали зусиль, щоб дослідити кількість клітин у тілі людини. Отримували різні результати різними спробами. Одним із запропонованих методів було оцінювання кількості клітин в одиниці маси (наприклад, в 1 грамі), що далі множили на загальну масу тіла. Чому застосування цього методу не дало достовірних результатів?

Метод не дав достовірних результатів – кількість клітин у різних тканинах різна, і в 1 г однієї тканини не можна точно відобразити середню кількість клітин у всьому тілі.

2. У 1999 році журнал «Science» визнав відкриття стовбурових клітин третьою за значущістю подією в історії біології після розшифрування подвійної спіралі ДНК і проєкту «Геном людини». Чому стовбурові клітини, на думку експертів журналу, мають таку високу значущість?

Стовбурові клітини мають високу значущість – вони можуть перетворюватися на будь-які типи клітин і відновлювати пошкоджені тканини, відкриваючи нові можливості для лікування хвороб і регенеративної медицини.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Назви рівні організації тіла людини від найнижчого до найвищого.

  • Молекулярний (біомолекули: білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти).
  • Клітинний (клітини).
  • Тканинний (епітеліальна, м’язова, нервова, сполучна).
  • Органний (серце, печінка, легені тощо).
  • Системний (травна, дихальна, кровоносна системи тощо).
  • Організмовий (людина як цілісний організм).

2. Мітохондрії вважають «енергетичними станціями» клітин. Поміркуй, у яких клітинах їх більше — у м’язових чи кісткових. Чому?

Мітохондрій більше в м’язових клітинах, бо вони потребують значної кількості енергії (АТФ) для скорочення й руху. Кісткові клітини менш активні у процесах енергоспоживання, тому мітохондрій у них менше.

3. У процесі розвитку людини деякі структури втрачають своє значення і зазнають природної руйнації (наприклад, корені молочних зубів). Які органели виконують провідну роль у такому руйнуванні?

Головну роль у такому руйнуванні виконують лізосоми, адже вони містять ферменти, здатні розщеплювати органічні речовини й забезпечувати внутрішньоклітинне "самопереварювання".

4. Наведи приклади клітин, яким властиві такі ознаки:

  • гаплоїдний набір хромосом;
  • відсутність ядра;
  • здатність до поділу і утворення різних типів клітин;
  • наявність численних відростків.

Гаплоїдний набір хромосом – статеві клітини (сперматозоїди, яйцеклітини).

Відсутність ядра – еритроцити (зрілі червоні кров’яні клітини).

Здатність до поділу і утворення різних типів клітин – стовбурові клітини.

Наявність численних відростків – нейрони (нервові клітини).

5. Порівняй нейрони й лейкоцити, відшукай подібні та відмінні ознаки, укажи функції цих клітин.

Подібні ознаки: обидва типи клітин мають ядро, цитоплазму, органели, здатні до обміну речовин, обидві забезпечують захист і нормальне функціонування організму.

Відмінні ознаки: 

Нейрони мають відростки (дендрити й аксон), не діляться, спеціалізовані на проведенні нервових імпульсів.

Лейкоцити кулястої форми, можуть активно рухатися (амебоїдний рух), діляться й забезпечують імунний захист, знищують чужорідні клітини та мікроорганізми.

Функції:

Нейрони – передача, обробка й зберігання інформації, координація роботи органів.

Лейкоцити – захист організму від інфекцій, участь у запальних реакціях, імунна пам'ять.

СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ

1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа. 

1) Клітини людини дуже різноманітні за формою та функціями.

2) Організм людини організований на кілька рівнів: клітини → тканини → органи → системи органів → організм.

3) Стовбурові клітини можуть перетворюватися на різні типи клітин.

2. Закінчи одне з речень: 

Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо того, як клітини взаємодіють і утворюють тканини.

Мене здивувало, що одна клітина може дати початок багатьом різним клітинам.

Я побачив / побачила зв'язок між структурою клітин і їхньою функцією.

3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа? 

Було важко запам’ятати всі види клітин і тканин, тому я складав/складала схеми і таблиці для легшого запам’ятовування.

4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?

Ці знання допоможуть мені розуміти будову свого тіла, а також застосовувати інформацію у школі під час дослідів і проєктів з біології.

Інші вправи: