ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025) |
← Повернутися до розділів |
§ 4 | Вперед до § 5 |
Розв'язок:
§ 4. Тканини людини
ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ
1. Основою зуба є дентин. Якщо людина невчасно звертається до стоматолога, то зуб доводиться депульпувати - з нього вилучають нерв і кровоносні судини. Проте солі Кальцію і Фосфору, що є основою дентину, лишаються неушкодженими. Чому депульповані зуби швидше руйнуються?
Депульповані зуби швидше руйнуються – бо без нервів і судин зуб втрачає живлення та здатність відновлюватися, а дентин стає крихким і менш стійким до навантажень та карієсу.
2. Деякі науковці стверджують, що кров не є тканиною. Які аргументи «за» і «проти» такого твердження можна навести?
Аргументи «за» – кров не схожа на інші тканини: її клітини плавають у рідині (плазмі), вона не утворює міцну структуру.
Аргументи «проти» – кров складається з клітин і міжклітинної речовини (плазми), виконує життєво важливі функції організму, тому її можна вважати тканиною.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Установи відповідність між особливостями будови (1-4) й функціями тканин (А-Г). Визнач, про яку тканину йдеться в кожному випадку.
Особливості будови й функції:
Клітини щільно розміщені, у кілька шарів. Міжклітинної речовини немає → Б (Захищає від ушкоджень, створює бар’єр) → Епітеліальна тканина.
Клітини відростками сполучаються одна з одною. Міжклітинна речовина тверда → В (Є опорою організму, захищає внутрішні органи) → Сполучна тканина (кісткова).
Клітини мають фібрили, здатні скорочуватися → Г (Здійснює рухи органів та організму) → М’язова тканина.
Клітини мають довгі відростки, здатні сприймати і передавати сигнали → А (Проведення нервових імпульсів, регуляція роботи) → Нервова тканина.
Відповідність:
1 – Б – Епітеліальна
2 – В – Сполучна
3 – Г – М’язова
4 – А – Нервова
2. Яка тканина містить багато міжклітинної речовини? Яку функцію ця речовина може виконувати?
Багато міжклітинної речовини містить сполучна тканина (наприклад, кісткова, хрящова, кров).
Функції міжклітинної речовини: створює опору, захищає внутрішні органи, забезпечує транспорт речовин, з’єднує органи між собою.
3. Доведи на прикладі будь-якої тканини, що її будова пов’язана з виконуваними функціями.
У м’язовій тканині клітини видовжені й містять скоротливі білки (актин і міозин). Завдяки цій будові вони здатні скорочуватися й розслаблятися, забезпечуючи рух органів і тіла. Отже, будова прямо пов’язана з функцією.
4. Згрупуй тканини у групи: 1) утворені одним типом клітин; 2) утворені кількома типами клітин. Поясни, як різноманітність клітин допомагає виконувати функції тканинам другої групи.
1) Утворені одним типом клітин: епітеліальна тканина, м’язова тканина.
2) Утворені кількома типами клітин: нервова тканина (нейрони та клітини-глії), сполучна тканина (різні клітини + міжклітинна речовина).
Різноманітність клітин допомагає розподіляти функції: одні клітини забезпечують основну роботу (наприклад, нейрони передають імпульси), інші – підтримують і захищають (гліальні клітини).
Це робить тканину більш ефективною.
5. Якій тканині властива скоротливість, а якій – провідність? Як ці властивості пов’язані з функціями тканин?
Скоротливість властива м’язовій тканині. Це дозволяє здійснювати рухи органів і всього тіла.
Провідність властива нервовій тканині.
Завдяки цьому відбувається передача сигналів між клітинами, координація роботи всього організму.
6. Розглянь гістологічний препарат шкіри пальця людини (мал. 4.4). Якою цифрою позначено власне сполучну тканину (дерму), епідерміс (епітелій)? Кровоносну судину?
- Епідерміс (епітелій) – тонкий верхній шар, позначений цифрою 1.
- Власне сполучна тканина (дерма) – розташована під епідермісом, позначена цифрою 2.
- Кровоносна судина – у товщі дерми, позначена цифрою 3.
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа.
1) В організмі людини виділяють 4 основні типи тканин: епітеліальну, м’язову, нервову й сполучну.
2) Кожна тканина має особливу будову та функції (наприклад, епітелій захищає, м’язи забезпечують рух, нерви проводять сигнали).
3) Сполучна тканина включає кров, кісткову та хрящову тканини.
2. Закінчи одне з речень:
Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо різноманітності тканин та їхнього значення.
Мене здивувало, що кров теж належить до сполучної тканини.
Я побачив / побачила зв'язок між будовою тканини та її функцією.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа?
Було складно запам’ятати приклади різних видів тканин.
4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?
Я складав/складала таблиці й малював/малювала схеми, щоб легше запам’ятати.
Ці знання можна використати на уроках біології, у повсякденному житті для розуміння роботи організму та підготовки до контрольних.