ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025) |
← Повернутися до розділів |
Назад до § 4 | § 5 |
Розв'язок:
§ 5. Органи і системи органів. Організм Як саморегульована біологічна система
ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ
1. Якщо ти хвилюєшся, серце зазвичай скорочується частіше. Якщо ти на якийсь час затримуєш дихання, незабаром поза твоє волею відбувається вдих, і повітря наповнює твої легені. Як такі процеси узгоджуються в організмі?
Такі процеси узгоджуються роботою нервової системи:
– Вона отримує сигнали від органів (наприклад, про нестачу кисню).
– Автоматично регулює роботу серця, легенів та інших органів.
– Тому серце б’ється швидше під час хвилювання, а дихання відновлюється навіть без нашої волі.
Це приклад нерегульованих свідомістю рефлексів, які підтримують життя.
2. Організм іноді асоціюють із державою, мешканцями якої є клітини. Хто в цій державі керує і в який спосіб?
У «державі» організму керує нервова система та гормони:
– Нервова система швидко передає команди клітинам за допомогою імпульсів.
– Ендокринна система (гормони) діє повільніше, але координує роботу органів і тканин.
Разом вони узгоджують діяльність «мешканців-клітин» і підтримують порядок у всьому організмі.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Які тканини становлять основу: 1) серця; 2) головного мозку; 3) підшлункової залози? Як це пов’язано з функціями цих органів?
1) Серце – основу становить м’язова тканина (спеціальна серцева посмугована), яка забезпечує ритмічні скорочення та перекачування крові.
2) Головний мозок – основу становить нервова тканина (нейрони й глія), що забезпечує обробку інформації, координацію рухів і регуляцію функцій організму.
3) Підшлункова залоза – основу становить епітеліальна тканина (секреторні клітини), що утворює ферменти та гормони (інсулін, глюкагон).
2. Ознайомся з малюнком із книжки Керол Доннер «Магічна книга анатомії» (мал. 5.3). Який орган зображено на малюнку? Які функції цього органа? Які тканини можна виявити?
Орган: легені.
Функції: газообмін (поглинання кисню й виділення вуглекислого газу).
Тканини: епітеліальна (альвеоли вистелені епітелієм), сполучна (забезпечує каркас), м’язова (гладенькі м’язи бронхів), нервова (регуляція дихання).
3. Доведи на прикладі будь-якого органа, що його будова відповідає виконуваним функціям.
Відповідь (приклад – шлунок):
Шлунок має товсті м’язові стінки, які перемішують їжу. Його внутрішня поверхня вистелена епітелієм, що виділяє шлунковий сік з ферментами й кислотою для перетравлення. Це доводить, що будова шлунка безпосередньо пов’язана з його функцією — механічним і хімічним перетравленням їжі.
4. Уклади схему взаємодії будь-яких двох фізіологічних систем.
Відповідь (приклад: дихальна + кровоносна):
Легені (дихальна система) → газообмін в альвеолах → кисень переходить у кров → серце і судини (кровоносна система) транспортують кисень до клітин.
Одночасно з крові в легені виводиться CO2.
5. Які системи органів регулюють роботу всього організму?
Роботу всього організму регулюють нервова та ендокринна системи. Нервова забезпечує швидку передачу сигналів, а ендокринна – повільну, тривалу регуляцію через гормони.
6. Які системи органів входять до функціональної системи, що забезпечує успішне виконання фізичних вправ у тренажерному залі? Уклади схему-модель.
- Опорно-рухова система (кістки, м’язи) – виконує рухи.
- Серцево-судинна система – постачає кисень і поживні речовини до м’язів.
- Дихальна система – забезпечує газообмін (кисень і CO2).
- Нервова система – координує роботу м’язів.
- Ендокринна система – регулює рівень енергії, виділення гормонів (адреналін, інсулін).
Схема-модель (словесно):
→ Дихальна система постачає кисень → Кровоносна система транспортує його до м’язів → М’язова система виконує скорочення → Нервова система керує рухами → Ендокринна система підтримує енергетичний баланс.
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа.
1) Органи складаються з кількох тканин, що працюють разом.
2) Системи органів забезпечують життєві функції (дихальну, травну, кровоносну тощо).
3) Організм людини здатний саморегулюватися завдяки нервовій і ендокринній системам.
2. Закінчи одне з речень:
Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо того, як органи поєднуються в системи.
Мене здивувало, що навіть під час відпочинку всі системи безперервно працюють.
Я побачив / побачила зв'язок між роботою нервової та гормональної систем у регуляції організму.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа?
Було важко одразу зрозуміти всі взаємозв’язки між системами органів.
4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?
Я малював/малювала схеми та використовував/використовувала приклади з життя, щоб краще уявити роботу організму.
Знання допоможуть мені пояснити, як працює тіло людини, дбати про здоров’я та підготуватися до контрольних робіт.