ГДЗ Географія 8 клас С.Г. Кобернік, Р.Р. Коваленко (2025)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

§ 42. ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНО-РЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРАЇНИ ТА ЙОГО НАСЛІДКИ

ОЦІНЮЄМО СВОЇ ДОСЯГНЕННЯ

1. Що таке природокористування?

Природокористування – це використання природних ресурсів людиною для задоволення своїх потреб, виробництва матеріальних благ і підтримки життєдіяльності суспільства.

2. Поясніть своїми словами, чим відрізняється раціональне природокористування від нераціонального.

Раціональне природокористування – використання ресурсів таким чином, щоб не виснажувати їх і зберігати для майбутніх поколінь (наприклад, вирощування лісу у планових обсягах, очищення води після виробництва).

Нераціональне природокористування – надмірне або неправильне використання ресурсів, що призводить до їх виснаження, забруднення середовища та деградації екосистем (наприклад, незаконний видобуток корисних копалин, вирубка лісів без відновлення).

3. Розкажіть, що є складниками природно-ресурсного потенціалу? Наведіть приклади різних видів природних ресурсів, якими достатньо забезпечена Україна. Назвіть риси географічного положення нашої держави, що позитивно впливають на розвиток її економіки.

Складники природно-ресурсного потенціалу:

  • Мінеральні ресурси (руди, нафта, газ, солі).
  • Водні ресурси (річки, озера, підземні води).
  • Лісові ресурси (деревина, лікарські рослини).
  • Ґрунтові ресурси (родючі ґрунти, чорноземи).
  • Біологічні ресурси (рослини, тварини).

Приклади ресурсів України: чорноземи, кам’яне вугілля, залізна руда, нафта, природний газ, ліси, річки (Дніпро, Дунай).

Позитивні риси географічного положення:

  • Вихід до морів (Чорне, Азовське) – розвиток морської торгівлі.
  • Розташування на перетині транспортних шляхів Європи та Азії.
  • Різноманітність кліматичних та природних умов для сільського господарства.

4. Порівняйте різні типи екологічних ситуацій. Які з них несуть загрозу людям? Доведіть це конкретними прикладами.

Природні: повені, посухи, урагани – загроза життя та майну людей (наприклад, повінь у Західній Україні у 2020 р.).

Антропогенні: аварії на виробництвах, промислові викиди – призводять до забруднення повітря, води, ґрунтів (наприклад, Чорнобильська аварія 1986 р.).

Соціально-економічні: неправильне використання природних ресурсів, що веде до дефіциту води, деградації ґрунтів.

5. Складіть ланцюжок негативних наслідків аварії на Чорнобильський АЕС для території України та сусідніх держав.

Аварія → викид радіоактивних речовин → забруднення повітря та ґрунту → радіоактивне забруднення вод → обмеження сільського господарства → евакуація населення → медичні проблеми (онкологія, захворювання щитоподібної залози) → тривале радіоактивне забруднення → економічні та соціальні втрати для України та сусідніх країн (Білорусь, росія).

6. Оцініть значення моніторингу навколишнього середовища щодо забезпечення раціонального природокористування. Чи хотіли б ви займатися екологічним моніторингом й чому саме?

Значення моніторингу:

  • Своєчасне виявлення забруднень та негативних змін у природі.
  • Контроль за використанням природних ресурсів.
  • Прогнозування екологічних катастроф і запобігання їм.
  • Підтримка раціонального природокористування та збереження ресурсів для майбутніх поколінь.

Особисто: так, бо це дозволяє захищати природу, контролювати якість довкілля, запобігати негативним наслідкам для людей і економіки.