ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025) |
← Повернутися до розділів |
Назад до § 10 | § 11 | Вперед до § 12 |
Розв'язок:
§11. Залози ендокринної системи та їх гормони
ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ
1. Надниркові залози є залозами ендокринної системиі складаються з двох частин (кіркової та мозкової), які під час розвитку організму утворюються з різних структур зародка. Чи буде порушена робота мозкової частини у випадку ушкодження кіркової частини?
Ні, робота мозкової частини надниркових залоз не буде безпосередньо порушена, бо кіркова й мозкова частини розвиваються з різних зародкових структур і функціонують відносно автономно.
– Кіркова частина виробляє стероїдні гормони (кортизол, альдостерон).
– Мозкова частина виробляє адреналін і норадреналін, які регулюють реакції на стрес.
Проте непрямий вплив можливий через зміни гормонального балансу та загальний стан організму.
2. У мозку людини є залоза, зовні схожа на соснову шишку. Відповідно її називають шишкоподібною залозою, або епіфізом. В людини її основною функцією є вироблення гормону мелатоніну, який відіграє важливу роль у регуляції режиму сну. Простеж роль епіфізу у інших хребетних тварин, і поясни, чому його часто називають «третім оком».
У інших хребетних епіфіз виконує не тільки гормональні функції, а й має фоторецепторну активність — сприймає світло і допомагає регулювати добові ритми та сезонні зміни (наприклад, у рептилій і риб).
Його називають «третім оком», бо в епіфізі хребетних зберігаються структури, схожі на око, здатні відчувати світло, хоча у людини ця функція втрачена, залишився лише гормональний контроль циклів сну й активності.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Яку залозу називають біологічним годинником? Який гормон вона виділяє? Зобрази графічно добову динаміку рівня цього гормону.
Залоза: епіфіз (шишкоподібна залоза).
Гормон: мелатонін.
Добова динаміка: рівень мелатоніну низький вдень, починає зростати ввечері, досягає максимуму вночі, зменшується до ранку.
Він найвищий у темний час (ніч), найнижчий – вдень.
2. Які функції виконує щитоподібна залоза?
Синтезує гормони тироксин (Т4) і трийодтиронін (Т3).
Регулює обмін речовин: швидкість метаболізму, ріст і розвиток.
Впливає на роботу серця, температуру тіла, нервову систему, розумову активність.
3. Наведи приклади гормонів, що мають протилежну дію. Які показники в організмі вони регулюють?
Інсулін і глюкагон – регулюють рівень глюкози в крові: інсулін знижує, глюкагон підвищує.
Паратгормон і кальцитонін – регулюють рівень кальцію: паратгормон підвищує, кальцитонін знижує.
4. Установлено, що тестостерон синтезується як в організмі чоловіків, так і жінок. Навіщо цей гормон потрібний у жіночому організмі?
- Підтримує м’язовий тонус, кісткову тканину, статевий потяг.
- Впливає на настрій і енергетичний обмін.
- Є попередником для синтезу естрогену.
5. Порівняй механізм дії інсуліну і глюкагону. За яких умов вони секретуються?
Гормон | Місце синтезу | Умови виділення | Механізм дії |
Інсулін | Підшлункова залоза (β-клітини) | Після їжі, коли підвищується рівень глюкози | Знижує рівень глюкози, стимулює утворення глікогену і запасання енергії |
Глюкагон | Підшлункова залоза (α-клітини) | На голодний шлунок, при низькому рівні глюкози | Підвищує рівень глюкози, розщеплює глікоген у печінці |
6. Визнач, які гормони регулюють обмін мінеральних речовин і води.
Альдостерон (наднирники, кора) – регулює натрій і калій, підтримує водний баланс і кров’яний тиск.
Антидіуретичний гормон (АДГ, гіпофіз) – підвищує зворотне всмоктування води в нирках, контролює водний баланс.
Паратгормон і кальцитонін – регулюють рівень кальцію та фосфору в організмі.
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа.
1) Ендокринні залози виробляють гормони, які регулюють обмін речовин, ріст, розвиток та репродуктивні процеси.
2) Кожна залоза має специфічні гормони: гіпофіз – гормон росту, щитоподібна залоза – тироксин, епіфіз – мелатонін.
3) Гормони впливають на органи і тканини через кров і взаємодіють між собою, підтримуючи гомеостаз.
2. Закінчи одне з речень:
Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо ролі гормонів у регуляції роботи організму.
Мене здивувало, що одна залоза може впливати на багато органів одночасно.
Я побачив / побачила зв'язок між роботою залоз і здоров’ям людини.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа?
Було важко запам’ятати всі залози та їхні гормони.
4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?
Я складав/складала таблиці та схеми для наочного запам’ятовування.
Ці знання допоможуть пояснювати фізіологічні процеси, дбати про здоров’я і готуватися до контрольних і тестів.