ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025) |
← Повернутися до розділів |
Назад до § 11 | § 12 |
Розв'язок:
§12. Гіпоталамо-гіпофізарна система. Захворювання нервової та ендокринної систем і їх профілактика
ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ
1. Поліомієліт є важким захворюванням нервової системи. У середині ХХ століття це захворювання набуло характеру національного лиха в багатьох країнах. Проте із 60-х років ХХ століття кількість випадків захворювання різко скоротилася. Чому? і чи можлива епідемія поліомієліту зараз?
Кількість випадків поліомієліту зменшилася завдяки масовій вакцинації – вона забезпечує колективний імунітет.
Сьогодні епідемія можлива лише у випадках низького рівня вакцинації або появи дикого вірусу в незахищених групах населення.
Отже, вакцини практично ліквідували масові спалахи, але контроль за щепленнями залишається критично важливим.
2. Для нормальної життєдіяльності людського організму потрібно, щоб ендокринні залози працювали в оптимальному режимі. На прикладі щитоподібної залози спрогнозуй, до яких наслідків може призвести робота цієї залози у дуже сильному (гіперфункція) або слабкому (гіпофункція) режимі.
Щитоподібна залоза виділяє гормони тироксин і трийодтиронін, які регулюють обмін речовин.
– Гіперфункція (занадто сильна робота): підвищений обмін речовин → схуднення, прискорене серцебиття, нервозність, пітливість, слабкість м’язів.
– Гіпофункція (слабка робота): уповільнений обмін речовин → ожиріння, втомлюваність, низька температура тіла, порушення росту і розвитку, набряки.
Отже, збій у роботі щитоподібної залози негативно впливає на весь організм.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Наведи кілька прикладів захворювань ендокринної системи.
- Цукровий діабет (підшлункова залоза)
- Гіпотиреоз і гіпертиреоз (щитоподібна залоза)
- Аутоімунний тиреоїдит
- Гігантизм або карликовість (гіпофіз)
- Аддісонова хвороба і синдром Кушинга (наднирники)
2. Які причини можуть призвести до менінгіту?
- Бактеріальні інфекції (Neisseria meningitidis, Streptococcus pneumoniae)
- Вірусні інфекції (віруси герпесу, ентеровіруси)
- Травми головного або спинного мозку
- Пухлини або хірургічні втручання
- Ослаблений імунітет
3. Як взаємодіють гіпоталамус і гіпофіз у процесі роботи гіпоталамо-гіпофізарної системи?
Гіпоталамус виділяє стимулюючі або інгібуючі гормони, які впливають на гіпофіз.
Гіпофіз, у відповідь, виробляє гормони, що діють на інші ендокринні залози.
Ця система працює через зворотний зв’язок, підтримуючи гомеостаз організму.
4. Намалюй схему регуляції роботи однієї з ендокринних залоз гіпоталамо-гіпофізарної системи.
Відповідь (словесна схема на прикладі щитоподібної залози):
Гіпоталамус → тиреотропін-рилізинг гормон (ТРГ) →
гіпофіз → тиреотропний гормон (ТТГ) →
щитоподібна залоза → тироксин (Т4), трийодтиронін (Т3) →
регуляція метаболізму
Зворотний зв’язок: підвищений рівень Т3 і Т4 пригнічує виділення ТРГ і ТТГ.
5. Порівняй наслідки гіперфункції і гіпофункції щитоподібної залози.
Функція | Наслідки |
Гіперфункція (занадто багато гормонів) | Прискорений обмін речовин, схуднення, тремор, прискорене серцебиття, збудження нервової системи (грейвсова хвороба) |
Гіпофункція (занадто мало гормонів) | Повільний обмін речовин, збільшення маси тіла, слабкість, депресія, уповільнення росту у дітей (мікседема) |
6. Склади перелік заходів профілактики захворювань залоз ендокринної системи.
– Збалансоване харчування (достатньо йоду, цинку, вітамінів)
– Регулярна фізична активність
– Контроль маси тіла
– Уникання стресів і шкідливих звичок
– Своєчасні медичні обстеження і аналізи гормонів
– Профілактика інфекцій (вакцинація, гігієна)
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа.
1) Гіпоталамус і гіпофіз формують систему, що координує роботу нервової та ендокринної систем.
2) Порушення цієї системи можуть викликати захворювання росту, обміну речовин і репродуктивної функції.
3) Профілактика включає правильне харчування, режим дня, фізичну активність і своєчасну медичну допомогу.
2. Закінчи одне з речень:
Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо взаємодії нервової та ендокринної систем.
Мене здивувало, що навіть невелике порушення гормонів може сильно впливати на здоров’я.
Я побачив / побачила зв'язок між функцією гіпоталамо-гіпофізарної системи і ростом, обміном речовин та поведінкою людини.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа?
Було складно запам’ятати всі гормони гіпоталамуса та гіпофізу та їхні ефекти.
4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?
Я складав/складала схеми та таблиці, щоб наочно запам’ятати гормони та їхні функції.
Ці знання допоможуть розуміти роботу організму, пояснювати симптоми захворювань і дбати про власне здоров’я.