ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

§ 9. Соматична і вегетативна нервова система

ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ

1. Вертикальне положення тіла, яке властиве людині, серед ссавців є рідкісним явищем. Їхні організми не дуже добре пристосовані для такого положення. У людини одним з наслідків прямоходіння є вірогідність розвитку певних захворювань. Наприклад, радикулопатії (стара назва радикуліту), що є захворюванням соматичної нервової системи. Чому ж прямоходіння й вертикальне положення тіла створюють такі ризики?

Прямоходіння й вертикальне положення тіла створюють ризики через велику навантаженість на хребет і м’язи спини:

– Вага тіла тисне на міжхребцеві диски, що може призводити до їхнього пошкодження.
– Через тривале навантаження нерідко виникають проблеми з нервами спинного мозку (радикулопатії).
– М’язи й зв’язки постійно працюють для підтримки рівноваги, і це підвищує ймовірність травм і болю.

Отже, прямоходіння робить спину й нервову систему більш уразливими.

2. Коли людина бачить когось, у кого може закохатися, у неї активується один із відділів автономної нервової системи. Який це відділ: симпатичний чи парасимпатичний? Які ознаки можуть на це вказувати?

Активується симпатичний відділ автономної нервової системи.

Ознаки активації:

  • прискорене серцебиття,
  • підвищене потовиділення,
  • розширення зіниць,
  • відчуття збудження або хвилювання.

Це реакція «боротьби або втечі», яка готує організм до швидкої фізичної та емоційної реакції.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Який із відділів нервової системи регулює роботу організму в ситуації fight-or-flight (бийся або втікай)? Наведи приклади подібних ситуацій і опиши реакції організму за таких обставин.

За реакцію «бийся або втікай» відповідає симпатичний відділ вегетативної нервової системи.

Приклади: втеча від небезпеки, несподівана загроза, спортивні змагання.

Реакції: прискорення серцебиття, розширення зіниць, підвищення артеріального тиску, прискорення дихання, активація роботи м’язів, зменшення травлення.

2. У Стародавньому Китаї іноді застосовували своєрідний детектор брехні. Обвинувачений мав покласти до рота сухі зернівки рису під час заслуховування обвинувачення. Якщо зернівки залишалися сухими, людину вважали винною, а якщо ставали вологими, обвинувачення могли зняти. Поясни фізіологічне підґрунтя такої процедури.

Під час сильного хвилювання (наприклад, при брехні) активується симпатична нервова система, яка пригнічує роботу слинних залоз. Рот стає сухим, тому рисові зернівки не намокають. Якщо ж людина спокійна – виділяється слина, і зернівки зволожуються.

3. Порівняй функції соматичної і вегетативної нервових систем.

Соматична нервова система: регулює роботу скелетних м’язів, забезпечує довільні рухи та зв’язок із зовнішнім середовищем.

Вегетативна (автономна) нервова система: регулює роботу внутрішніх органів, судин, залоз, серця; працює несвідомо й автоматично.

4. Чим відрізняється розташування гангліїв симпатичного й парасимпатичного відділів вегетативної нервової системи?

Симпатичні ганглії: розташовані поблизу спинного мозку, утворюють симпатичний стовбур.

Парасимпатичні ганглії: розташовані поруч із органами або всередині них.

5. У яких випадках передавання сигналу відбувається в межах соматичної, а в яких у межах автономної нервової системи.

Соматична нервова система: коли людина свідомо керує рухами – ходьба, письмо, підняття предметів.

Автономна нервова система: коли регулюється робота органів без свідомого контролю – робота серця, травлення, потовиділення, звуження або розширення зіниць.

6. Які переваги може мати використання в синапсах парасимпатичного й симпатичного відділів для передавання сигналів різних нейромедіаторів (ацетилхоліну і норадреналіну)?

Використання різних нейромедіаторів дозволяє чітко відрізняти вплив симпатичного й парасимпатичного відділів на один і той самий орган.

Симпатичний відділ (норадреналін) переважно активує організм у стресових ситуаціях.

Парасимпатичний відділ (ацетилхолін) забезпечує відновлення сил і підтримання гомеостазу.

Завдяки цьому один і той самий орган може швидко переключатися з «робочого» режиму на «режим відпочинку».

СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ

1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа. 

1) Соматична нервова система контролює довільні рухи скелетних м’язів.

2) Вегетативна (автономна) нервова система регулює роботу внутрішніх органів, серця, судин, залоз.

3) Вегетативна система поділяється на симпатичну та парасимпатичну, які мають протилежні ефекти.

2. Закінчи одне з речень: 

Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо того, як різні частини нервової системи керують тілом.

Мене здивувало, що симпатична і парасимпатична системи можуть діяти одночасно, але з протилежними ефектами.

Я побачив / побачила зв'язок між нервовою системою та реакціями тіла на стрес і спокій.

3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа? 

Було складно запам’ятати функції симпатичної та парасимпатичної систем.

4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?

Я робив/робила таблиці й схеми з прикладами ефектів обох відділів.

Ці знання допоможуть краще розуміти реакції свого тіла, пояснювати фізіологічні процеси і готуватися до контрольних робіт.