ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025) |
← Повернутися до розділів |
Назад до § 7 | § 8 | Вперед до § 9 |
Розв'язок:
§ 8. Головний мозок
ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ
1. Вивчаючи особливості будови головного мозку людини (мал. 8.1), можна дізнатися, що в ньому є аж чотири шлуночки. Звідки вони там взялисяі навіщо потрібні?
Чотири шлуночки головного мозку – це порожнини, які утворилися під час розвитку нервової трубки ембріона.
Вони потрібні для:
- переміщення та накопичення спинномозкової рідини, яка амортизує мозок;
- живлення нервової тканини і виведення продуктів обміну;
- забезпечення внутрішньомозкової циркуляції рідини, що підтримує сталі умови для роботи нейронів.
Шлуночки – це важлива частина системи захисту та живлення мозку.
2. Зазвичай травми головного мозку стають причиною смерті людини. Але відомі рідкісні випадки, коли після такої травми (наприклад, пробивання голови металевим стриж нем) людина залишалася живою. Як це можна пояснити?
Таке можна пояснити тим, що мозок людини має певну резервну здатність і розподіл функцій:
– Деякі ділянки мозку контролюють життєво важливі функції (дихання, серцебиття), інші – рухи, пам’ять, мову.
– Якщо ушкоджено не життєво важливу область, людина може вижити, навіть якщо частина мозку пошкоджена.
– Крім того, мозок може частково компенсувати втрати за рахунок нейронної пластичності.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Які відділи входять до складу головного мозку?
- Довгастий мозок;
- Міст;
- Середній мозок;
- Проміжний мозок;
- Мозочок;
- Кінцевий мозок (півкулі головного мозку).
2. Які функції виконує довгастий мозок?
- Центри дихання і кровообігу (регуляція серцебиття, тиску, дихання);
- Захисні рефлекси (кашель, чхання, ковтання, блювання);
- Проведення нервових імпульсів між спинним і головним мозкомю
3. Які ознаки вказують на те, що головний і спинний мозок мають спільне походження?
- Побудовані з сірої та білої речовини;
- Мають спинномозкову рідину;
- Складаються з нейронів і нервових волокон;
- Виконують провідникові та рефлекторні функції.
4. Порівняй мозочок і кінцевий мозок.
Мозочок:
Будова: дві півкулі, з’єднані черв’ячком.
Функції: координація рухів, рівновага, узгодженість роботи м’язів.
Кора менш складна, ніж у кінцевого мозку.
Кінцевий мозок:
Будова: дві великі півкулі з численними борознами і звивинами
Функції: мислення, свідомість, мова, пам’ять, аналіз інформації від органів чуття, керування довільними рухами
Має найбільш розвинену кору
5. До яких наслідків для людини може призвести ушкодження мозочка (за умови, що воно було несмертельним)?
- Втрата координації рухів;
- Порушення рівноваги;
- Тремтіння рук або ніг;
- Неможливість виконувати точні рухи;
- «П’яна» хода.
6. Які функції виконує кора великих півкуль? Як наявність звивин і борозн пов’язана з виконанням цих функцій?
Функції кори: мислення, пам’ять, свідомість, мова, емоції, керування довільними рухами, аналіз сигналів від органів чуття (зору, слуху, дотику, нюху, смаку).
Звивини і борозни збільшують площу поверхні кори (близько 2 м2 у дорослої людини), що дозволяє розмістити більше нейронів і виконувати складні психічні та рухові функції.
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа.
1) Головний мозок складається з великих півкуль, мозочка і стовбура мозку.
2) У ньому є чотири шлуночки, заповнені спинномозковою рідиною.
3) Різні ділянки мозку відповідають за життєво важливі функції, рухи, почуття та мислення.
2. Закінчи одне з речень:
Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо будови та функцій головного мозку.
Мене здивувало, що навіть при серйозних травмах мозку людина іноді може вижити.
Я побачив / побачила зв'язок між ушкодженням конкретної ділянки мозку і втратою певних функцій.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа?
Було складно запам’ятати всі шлуночки і функції різних частин мозку.
4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?
Я складав/складала схеми мозку та позначав функції різних ділянок для легшого запам’ятовування.
Ці знання допоможуть розуміти роботу організму, піклуватися про здоров’я та підготуватися до контрольних робіт.