ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025) |
← Повернутися до розділів |
§ 6 | Вперед до § 7 |
Розв'язок:
§ 6. Нейрони, синапси, нерви. Рефлекторний принцип діяльності нервової системи
ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ
1. В організмі людини є два основні типи синапсів - електричні й хімічні. Швидкість передачі сигналу через електричні синапси значно вища. Проте їх в організмі значно менше, ніж хімічних. Чому?
Електричні синапси працюють швидше, бо імпульс іде прямо від клітини до клітини, але вони можуть передавати сигнал лише в один спосіб – без підсилення й зміни сили чи характеру сигналу.
Хімічні синапси повільніші, зате:
- дозволяють регулювати силу й напрям сигналу,
- можуть передавати різні типи сигналів,
- забезпечують складні реакції та узгоджену роботу організму.
Тому хімічних синапсів у тілі людини значно більше.
2. У людини, як і в інших хребетних тварин, частина відростків нейронів вкрита спеціальною мієліновою оболонкою, основу якої створює речовина мієлін, що на 70% складається з ліпідів і на 30% із білків. У безхребетних тварин відростки нейронів такої оболонки не мають (хоча в деяких випадках у них утворюються схожі структури). Навіщо потрібна така оболонка, якщо нейрони і без неї можуть виконувати свої функції?
Мієлінова оболонка потрібна для того, щоб:
- значно прискорювати проведення нервових імпульсів (завдяки «стрибковому» способу передачі);
- зменшувати витрати енергії на проведення сигналу;
- захищати та ізолювати відростки нейронів від пошкоджень.
Без мієліну нейрони теж працюють, але значно повільніше й менш ефективно.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
1. Які основні структури входять до складу нейрона?
- Тіло нейрона (сома) з ядром і органелами.
- Дендрити (короткі відростки, що приймають сигнали).
- Аксон (довгий відросток, який проводить сигнал від тіла нейрона).
- Мієлінова оболонка (у багатьох нейронів, пришвидшує передачу імпульсів).
- Синаптичні закінчення (забезпечують передачу сигналу іншим клітинам).
2. Наведи два-три приклади рефлекторних рухів із життя звичайної людини.
1) Моргання при потраплянні стороннього предмета в око.
2) Кашель при подразненні дихальних шляхів.
3) Відсмикування руки від гарячого предмета.
3. Розмісти у правильному порядку компоненти рефлекторної дуги зіничного рефлексу: 1) м’язи ока, що звужують зіницю; 2) рецептори; 3) чутливий (доцентровий) нейрон; 4) руховий (відцентровий) нейрон; 5) проміжний нейрон.
Відповідь (правильний порядок):
2 → 3 → 5 → 4 → 1.
4. У чому переваги й недоліки наявності мієлінової оболонки на аксонах нейронів?
Переваги: значно підвищує швидкість проведення нервових імпульсів (стрибкоподібне проведення), економить енергію клітини.
Недоліки: при пошкодженні мієлінової оболонки (наприклад, при розсіяному склерозі) проведення імпульсів різко порушується, що призводить до тяжких нервових розладів.
5. Запропонуй одну з можливих схем дії токсинів із блокування передавання сигналу в хімічному синапсі.
Токсин блокує виділення нейромедіатора з синаптичних пухирців (наприклад, ботулотоксин перешкоджає вивільненню ацетилхоліну).
Через це сигнал не переходить через синаптичну щілину до наступного нейрона або м’язової клітини.
У результаті передавання нервового імпульсу припиняється, що може викликати параліч.
СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ
1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа.
1) Нейрон – основна клітина нервової системи, що проводить імпульси.
2) Синапси бувають хімічні й електричні, через них передаються сигнали між нейронами.
3) Рефлекс – це основний спосіб роботи нервової системи, він здійснюється по рефлекторній дузі.
2. Закінчи одне з речень:
Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо того, як передається сигнал у нервовій системі.
Мене здивувало, що швидкість передачі імпульсу залежить від наявності мієлінової оболонки.
Я побачив / побачила зв'язок між будовою нейрона та його функцією.
3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа?
Було важко відразу зрозуміти всі етапи проходження рефлекторної дуги.
4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?
Я малював/малювала схему рефлекторної дуги й тренувався пояснювати її крок за кроком.
Ці знання допоможуть мені краще зрозуміти роботу організму, підготуватися до контрольних і пояснювати явища з власного життя (наприклад, швидкі реакції).