ГДЗ Біологія 8 клас К.М. Задорожний, Г.В. Ягенська (2025)

← Повернутися до розділів

Розв'язок:

§ 6. Нейрони, синапси, нерви. Рефлекторний принцип діяльності нервової системи

ТРЕНУЙСЯ ДУМАТИ

1. В організмі людини є два основні типи синапсів - електричні й хімічні. Швидкість передачі сигналу через електричні синапси значно вища. Проте їх в організмі значно менше, ніж хімічних. Чому?

Електричні синапси працюють швидше, бо імпульс іде прямо від клітини до клітини, але вони можуть передавати сигнал лише в один спосіб – без підсилення й зміни сили чи характеру сигналу.

Хімічні синапси повільніші, зате:

  • дозволяють регулювати силу й напрям сигналу,
  • можуть передавати різні типи сигналів,
  • забезпечують складні реакції та узгоджену роботу організму.

Тому хімічних синапсів у тілі людини значно більше.

2. У людини, як і в інших хребетних тварин, частина відростків нейронів вкрита спеціальною мієліновою оболонкою, основу якої створює речовина мієлін, що на 70% складається з ліпідів і на 30% із білків. У безхребетних тварин відростки нейронів такої оболонки не мають (хоча в деяких випадках у них утворюються схожі структури). Навіщо потрібна така оболонка, якщо нейрони і без неї можуть виконувати свої функції?

Мієлінова оболонка потрібна для того, щоб:

  • значно прискорювати проведення нервових імпульсів (завдяки «стрибковому» способу передачі);
  • зменшувати витрати енергії на проведення сигналу;
  • захищати та ізолювати відростки нейронів від пошкоджень.

Без мієліну нейрони теж працюють, але значно повільніше й менш ефективно.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Які основні структури входять до складу нейрона?

  • Тіло нейрона (сома) з ядром і органелами.
  • Дендрити (короткі відростки, що приймають сигнали).
  • Аксон (довгий відросток, який проводить сигнал від тіла нейрона).
  • Мієлінова оболонка (у багатьох нейронів, пришвидшує передачу імпульсів).
  • Синаптичні закінчення (забезпечують передачу сигналу іншим клітинам).

2. Наведи два-три приклади рефлекторних рухів із життя звичайної людини.

1) Моргання при потраплянні стороннього предмета в око.

2) Кашель при подразненні дихальних шляхів.

3) Відсмикування руки від гарячого предмета.

3. Розмісти у правильному порядку компоненти рефлекторної дуги зіничного рефлексу: 1) м’язи ока, що звужують зіницю; 2) рецептори; 3) чутливий (доцентровий) нейрон; 4) руховий (відцентровий) нейрон; 5) проміжний нейрон.

Відповідь (правильний порядок):

2 → 3 → 5 → 4 → 1.

4. У чому переваги й недоліки наявності мієлінової оболонки на аксонах нейронів?

Переваги: значно підвищує швидкість проведення нервових імпульсів (стрибкоподібне проведення), економить енергію клітини.

Недоліки: при пошкодженні мієлінової оболонки (наприклад, при розсіяному склерозі) проведення імпульсів різко порушується, що призводить до тяжких нервових розладів.

5. Запропонуй одну з можливих схем дії токсинів із блокування передавання сигналу в хімічному синапсі.

Токсин блокує виділення нейромедіатора з синаптичних пухирців (наприклад, ботулотоксин перешкоджає вивільненню ацетилхоліну).

Через це сигнал не переходить через синаптичну щілину до наступного нейрона або м’язової клітини.

У результаті передавання нервового імпульсу припиняється, що може викликати параліч.

СКЛАДАЮ РЕФЛЕКСИВНУ МОЗАЇКУ

1. Назви три факти, які ти дізнався / дізналася після опанування параграфа. 

1) Нейрон – основна клітина нервової системи, що проводить імпульси.

2) Синапси бувають хімічні й електричні, через них передаються сигнали між нейронами.

3) Рефлекс – це основний спосіб роботи нервової системи, він здійснюється по рефлекторній дузі.

2. Закінчи одне з речень: 

Я став/стала більш обізнаним / обізнаною щодо того, як передається сигнал у нервовій системі.

Мене здивувало, що швидкість передачі імпульсу залежить від наявності мієлінової оболонки.

Я побачив / побачила зв'язок між будовою нейрона та його функцією.

3. З якими перешкодами ти зіткнувся / зіткнулася під час опанування параграфа? 

Було важко відразу зрозуміти всі етапи проходження рефлекторної дуги.

4. Як ти подолав/подолала труднощі? Де і як ти зможеш використати знання і набутий досвід?

Я малював/малювала схему рефлекторної дуги й тренувався пояснювати її крок за кроком.

Ці знання допоможуть мені краще зрозуміти роботу організму, підготуватися до контрольних і пояснювати явища з власного життя (наприклад, швидкі реакції).